home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
praktisch
contact
even voorstellen
reacties
samenwerking
meer over ...
info voor gemeentes
media
kids
home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
praktisch
contact
even voorstellen
reacties
samenwerking
meer over ...
info voor gemeentes
media
kids

welke problemen


In mijn praktijk help ik kinderen vanaf 4 jaar tot ongeveer 12 jaar (soms ouder) met uiteenlopende problemen. Dat kunnen emotionele problemen zijn, sociale problemen of problemen die kunnen ontstaan door traumatische ervaringen.
Ik heb veel kinderen kunnen helpen met hechtingsproblemen (adoptie en echtscheiding), kinderen die heel sensitief in de wereld staan (hoog sensitief en hoogbegaafd), kinderen die gepest zijn, kinderen die ADHD gedrag laten zien (hoeft geen ADHD te zijn), kinderen die te maken hebben met ziekte en trauma's van het kind zelf of in het gezin, (bijvoorbeeld situaties rond Burn-out), kinderen leren omgaan met psychische of lichamelijke beperkingen (spraak-taalstoornissen) en kinderen die autistiform gedrag laten zien.

Problemen manifesteren zich regelmatig eenduidig en worden dan ook zo benoemd (bijvoorbeeld; "mijn kind kan niet slapen", of "mijn kind heeft geen zin om naar school te gaan"). Maar de problematiek van een kind is echter nooit eenduidig. In de meeste gevallen is er sprake van een combinatie van verschillende soorten van problematiek en/of is er sprake van onderliggende problematiek. Bovendien beïnvloeden die verschillende soorten ontwikkelingsproblemen elkaar onderling.

Bijvoorbeeld bij hechtingsproblematiek wordt al snel gedacht aan bij kinderen met een adoptieachtergrond.
Hechtingsproblematiek speelt echter ook een vaak rol bij kinderen van gescheiden ouders of als een ouder lang ziek is geweest. Zo'n periode van minder aandacht voor je kind in het verleden kan zich later manifesteren, bijvoorbeeld als ADHD gedrag omdat het er zo uitziet. De werkelijke oorzaak ligt vaak elders.


Ik werk holistisch, dus in mijn aanpak staat het kind centraal, niet de problematiek. Ik werk dus niet met vaste modules, die passen bij een bepaald ontwikkelingsprobleem, maar volg een kind in zijn spel of tekeningen en stimuleer een kind op een natuurlijke manier bij zijn verwerkings- en herstelproces.

Al spelend komt de problematiek en de pijn aan de oppervlakte en kan een kind dit in zijn spel verwerken.
Zo kan een gestagneerde ontwikkeling weer op gang komen.
In speltherapie kunnen kinderen zich ontspannen, wensen en gevoelens uiten, ervaringen verwerken en experimenteren met allerlei vormen van gedrag. In speltherapie kunnen kinderen nieuwe ervaringen opdoen, waardoor een kind emotioneel en cognitief nieuwe inzichten kan verwerven.

Naast speltherapie maak ik ook gebruik van o.a. Theraplay, tekentherapie, differentiatietherapie en fasetherapie (meer hierover)





Signalen

Het is niet altijd meteen duidelijk dat je kind een probleem heeft, maar vaak zijn er wel signalen die daar op duiden.
Je merkt dat ze:


snel prikkelbaar zijn
opstandig en driftig zijn
snel ruzie maken
slecht slapen
teruggetrokken zijn of juist drukker dan normaal
buikpijn hebben of een andere lichamelijke klachten
bedplassen
snel en veel huilen
angstig dromen
zich alleen voelen
faalangstig zijn of onzeker
veel aandacht vragen
zich niet kunnen aanpassen aan veranderingen
niet alleen kunnen spelen
zich moeilijk kunnen concentreren
problemen hebben met het omgaan met andere kinderen
pestgedrag laten zien of gepest worden
wegloopgedrag vertonen
geen zin hebben in leren
dingen wegnemen
zich anders voelen dan andere kinderen


Deze problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Je kunt hierin grofweg drie probleemgebieden onderscheiden:



Emotionele problemen
problemen met het uiten van gevoelens als angst, boosheid, verdriet
te weinig zelfvertrouwen
een negatief zelfbeeld
hechtingsproblemen




Sociale problemen
moeilijkheden in de omgang met leeftijdgenootjes (niet kunnen samenspelen, pesten, teruggetrokken gedrag)
moeilijkheden in de omgang met volwassenen (gedragsproblemen, slecht luisteren)




Traumatische ervaringen
verlies van belangrijke personen,
verandering van de thuissituatie of gezinssamenstelling, (bijvoorbeeld echtscheiding of adoptie)
mishandeling of daarvan getuige zijn,
fysieke, affectieve en geestelijke verwaarlozing,
ziekte, een handicap of psychiatrische problematiek van het kind zelf of gezinsleden,
nare gebeurtenissen zoals een ongeluk, pesten, oorlog




Hoe ik samen met jullie als ouders deze problemen voor je kind zou kunnen oplossen of hanteerbaar maken lees je hierna.



welke problemen




In mijn praktijk help ik kinderen vanaf 4 jaar tot ongeveer 12 jaar (soms ouder) met uiteenlopende problemen. Dat kunnen emotionele problemen zijn, sociale problemen of problemen die kunnen ontstaan door traumatische ervaringen.
Ik heb veel kinderen kunnen helpen met hechtingsproblemen (adoptie en echtscheiding), kinderen die heel sensitief in de wereld staan (hoog sensitief en hoogbegaafd), kinderen die gepest zijn, kinderen die ADHD gedrag laten zien (hoeft geen ADHD te zijn), kinderen die te maken hebben met ziekte en trauma's van het kind zelf of in het gezin, (bijvoorbeeld situaties rond Burn-out), kinderen leren omgaan met psychische of lichamelijke beperkingen (spraak-taalstoornissen) en kinderen die autistiform gedrag laten zien.

Problemen manifesteren zich regelmatig eenduidig en worden dan ook zo benoemd (bijvoorbeeld; "mijn kind kan niet slapen", of "mijn kind heeft geen zin om naar school te gaan"). Maar de problematiek van een kind is echter nooit eenduidig. In de meeste gevallen is er sprake van een combinatie van verschillende soorten van problematiek en/of is er sprake van onderliggende problematiek. Bovendien beïnvloeden die verschillende soorten ontwikkelingsproblemen elkaar onderling.

Bijvoorbeeld bij hechtingsproblematiek wordt al snel gedacht aan bij kinderen met een adoptieachtergrond.
Hechtingsproblematiek speelt echter ook een vaak rol bij kinderen van gescheiden ouders of als een ouder lang ziek is geweest. Zo'n periode van minder aandacht voor je kind in het verleden kan zich later manifesteren, bijvoorbeeld als ADHD gedrag omdat het er zo uitziet. De werkelijke oorzaak ligt vaak elders.


Ik werk holistisch, dus in mijn aanpak staat het kind centraal, niet de problematiek. Ik werk dus niet met vaste modules, die passen bij een bepaald ontwikkelingsprobleem, maar volg een kind in zijn spel of tekeningen en stimuleer een kind op een natuurlijke manier bij zijn verwerkings- en herstelproces.

Al spelend komt de problematiek en de pijn aan de oppervlakte en kan een kind dit in zijn spel verwerken.
Zo kan een gestagneerde ontwikkeling weer op gang komen.
In speltherapie kunnen kinderen zich ontspannen, wensen en gevoelens uiten, ervaringen verwerken en experimenteren met allerlei vormen van gedrag. In speltherapie kunnen kinderen nieuwe ervaringen opdoen, waardoor een kind emotioneel en cognitief nieuwe inzichten kan verwerven.

Naast speltherapie maak ik ook gebruik van o.a. Theraplay, tekentherapie, differentiatietherapie en fasetherapie (meer hierover)



Signalen

Het is niet altijd meteen duidelijk dat je kind een probleem heeft, maar vaak zijn er wel signalen die daar op duiden.
Je merkt dat ze:


snel prikkelbaar zijn
opstandig en driftig zijn
snel ruzie maken
slecht slapen
teruggetrokken zijn of juist drukker dan normaal
buikpijn hebben of een andere lichamelijke klachten
bedplassen
snel en veel huilen
angstig dromen
zich alleen voelen
faalangstig zijn of onzeker
veel aandacht vragen
zich niet kunnen aanpassen aan veranderingen
niet alleen kunnen spelen
zich moeilijk kunnen concentreren
problemen hebben met het omgaan met andere kinderen
pestgedrag laten zien of gepest worden
wegloopgedrag vertonen
geen zin hebben in leren
dingen wegnemen
zich anders voelen dan andere kinderen


Deze problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Je kunt hierin grofweg drie probleemgebieden onderscheiden:





Emotionele problemen
problemen met het uiten van gevoelens als angst, boosheid, verdriet
te weinig zelfvertrouwen
een negatief zelfbeeld
hechtingsproblemen




Sociale problemen
moeilijkheden in de omgang met leeftijdgenootjes (niet kunnen samenspelen, pesten, teruggetrokken gedrag)
moeilijkheden in de omgang met volwassenen (gedragsproblemen, slecht luisteren)




Traumatische ervaringen
verlies van belangrijke personen,
verandering van de thuissituatie of gezinssamenstelling, (bijvoorbeeld echtscheiding of adoptie)
mishandeling of daarvan getuige zijn,
fysieke, affectieve en geestelijke verwaarlozing,
ziekte, een handicap of psychiatrische problematiek van het kind zelf of gezinsleden,
nare gebeurtenissen zoals een ongeluk, pesten, oorlog


Hoe ik samen met jullie als ouders deze problemen voor je kind zou kunnen oplossen of hanteerbaar maken lees je hierna.


SPEEL JE VRIJ
Praktijk Speltherapie | Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28
6551 ZK Weurt

Tel-nummer:024 6773140
Email:info@speeljevrij.nl
website:www.speeljevrij.nl

Register Speltherapeut
Aangesloten bij:
NVVSS-11036
Tekentaal2017420
FVB108289
NIBIG526824
RBCZ209136R

Praktijkgegevens
AGB-code Zorgverlener90045284
AGB-code Praktijk90053936
K.v.K.09201542

SPEEL JE VRIJ
Praktijk Speltherapie | Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28
6551 ZK Weurt

Tel-nummer:024 6773140
Email:info@speeljevrij.nl
website:www.speeljevrij.nl

Register Speltherapeut

Aangesloten bij:
NVVSS-11036
Tekentaal2017420
FVB108289
NIBIG526824
RBCZ209136R

Praktijkgegevens
AGB-code Zorgverlener90045284
AGB-code Praktijk90053936
K.v.K.09201542

mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
adresgegevens
openbaar vervoer
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
adresgegevens
openbaar vervoer
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
home
kan ik jouw kind helpen?
mijn hulpaanbod
mijn werkwijze en visie
aanbod in het kort
kennismakingsgesprek
intake gesprek
speltherapie
tekentherapie
differentiatie- en fasetherapie
Theraplay
GOrS test
praktisch
praktijkgegevens
tarieven, mogelijke vergoedingen
aanmelden
wachtruimte
vakanties
algemene voorwaarden
klachtenprocedure
privacyverklaring AVG
thuisverslag fasetherapie
Hulp bij aanvragen PGB
contact
adresgegevens
openbaar vervoer
even voorstellen
mijn achtergrond
mijn kwalificaties
mijn missie
mijn diagnostiek
mijn visie
reacties
samenwerking
systeemtherapie
scholen, instituten. enz
meer over ...
de spelkamer
spelen
leeftijdsfases
info voor gemeentes
media
kids