|
scholen, instituten. enz
Zoal al elders vermeldt, is de samenwerking met ouders van essentieel belang voor het helingsproces van kinderen. Naast de begeleiding thuis is ook de begeleiding vanuit school belangrijk, om het verloop therapie te ondersteunen. Leerkrachten zien vaak een andere kant van het kind dan thuis, bijvoorbeeld de sociale contacten met andere kinderen en de cognitieve vaardigheden (leervaardigheden). Leerprestaties hebben alles te maken met hoe een kind zich voelt. Tijdens de speltherapie heb ik dan ook regelmatig contact met leerkrachten. Enerzijds om horen hoe het gedrag in de klas verloopt en anderzijds om tips te geven in de omgang met het kind. Omdat ik zelf ruim 25 jaar voor de klas heb gestaan (kleuters en alle klassen van de onderbouw), kan ik klassensituaties goed inschatten en dus vaak zinvolle aanwijzingen geven. Vaak geeft een schoolbezoek, een observatie in de klas, ook waardevolle informatie.
Naast scholen werk ik samen met onder meer huisartsen, psychologen en orthopedagogen.
Ik werk samen met andere speltherapeuten en tekentherapeuten, om extra input te krijgen rondom de problematiek van het kind. Dat gaat vaak telefonisch maar ook op regelmatig gehouden intervisiebijeenkomsten. In sommige gevallen neem ik spelsessies op (beeld en geluid, met toestemming van de ouders), om door te kunnen spreken met collega's.
Bij het interpreteren van tekeningen met een complexe thematiek overleg ik (na toestemming van kind en ouders) regelmatig met Lisa Borstlap, directeur en docent van de opleiding Tekentherapie in Zutphen.
|
|
|
|