|
mijn werkwijze en visie
Verloop van de behandeling
Wanneer we na het eerste oriënterend gesprek (kosteloos) tot de conclusie komen dat speltherapie jouw (jullie) kind zou kunnen helpen, maken we een afspraak voor een intakegesprek in de praktijk. In overleg kan dit eerste gesprek gecombineerd worden met een intake gesprek.
Intakegesprek Je vertelt dan iets over de ontwikkeling van je kind. Het is heel fijn als je van te voren een verslag van een dag van je kind maakt, vanaf het moment van opstaan tot het gaan slapen van je kind. Dat nemen we dan samen door. Van daaruit komt vaak heel veel aan het licht. Ook een spontaan gemaakte (zonder opdracht) tekening kan mij veel inzicht geven in de ontwikkeling van je kind. Zo wordt de vraagstelling voor de ouder(s) en mij als therapeut duidelijk.
Behandelplan, doelstelling en evaluatie Na dit intakegesprek volgen er twee spelobservaties en/of een test (zie hieronder) in de spelkamer. Aan de hand van deze observaties maak ik een behandelplan met een duidelijke doelstelling. Bij het daarop volgende oudergesprek bespreken de verslaglegging van die sessies, van mijn conclusies en het daarop gebaseerde behandelplan. Dit behandelplan krijg je uitgeprint mee.
Ik kan een indicatie geven van de te verwachten behandelperiode en aangeven wat die behandeling voor jullie kind zou kunnen opleveren.
Na het bespreken van dit behandelplan kan ik na overeenstemming met de behandeling beginnen. Om de 7 sessies evalueren we de ontwikkeling van jullie kind in die periode en stellen indien gewenst de doelen bij. Van elke sessie maak ik naast mijn eigen verslaglegging een overdraagbaar verslag van het kind voor de ouder(s). Vanuit deze evaluatie werken we verder.
Pedagogisch thuisplan In het behandelingsplan zit altijd een pedagogische thuisplan, om het proces als ouder zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen. Ook dit pedagogisch thuisplan wordt ook geëvalueerd en bijgesteld.
|
|
|
GORS-test In sommige gevallen kan ik (aanvullend) met een zogenaamde 'GOrS' test (Gestructureerde Orthopedagogische Spelobservatiemethode) een duidelijker beeld krijgen van de problematiek. Of dat in jouw situatie zinvol is bespreken we van tevoren. Ik kan een standaard of uitgebreide test doen, beide met een verslaglegging.
Hulp voor ouders en kind Binnen de speltherapie heeft de ouderbegeleiding een belangrijke plek. Het kind heeft de ouder nodig in zijn proces van helen. Er is tijdens de behandeling dan ook intensief contact met ouder(s). Even een telefoontje of email hoort hier ook bij. Het proces van het kind gedurende de therapie wordt zo zichtbaar voor de ouder(s). In sommige gevallen kan ik met Theraplay werken aan het verbeteren van de relatie tussen ouder en kind.
Samenwerking Ik werk ook samen met scholen, huisartsen en andere hulpleners (zie samenwerking) Als ouders wat extra ondersteuning kunnen gebruiken werk ik samen met systeemtherapeut Elisa Schuldt
Eindevaluatie Aan het eind maak ik een eindevaluatie waarin we samen terugkijken op het hele proces en bespreken hoe het verder moet in de toekomst. De meeste kinderen hebben tussen de 15 en 25 sessies nodig om verder te kunnen. Na de eerste twee spelobservaties kan ik daar meer duidelijkheid over geven.
Werkwijze Ik werk zo transparant mogelijk, probeer effectief te werken en zet mijn brede ervaring en deskundigheid in om het proces van het kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden naar het best haalbare eindresultaat.
verder lezen over mijn hulpaanbod in het kort
|
|
|
|