|
leeftijdsfases
Ik kijk altijd naar de leeftijdsfase van het kind. Wat vraagt een kind van 5, van 9 of van 12 jaar? Iedere leeftijdsfase is bijzonder, maar vraagt iets anders van ouders en het kind. Omdat ik veel ervaring heb met kinderen in alle leeftijden kan ik goed inschatten welk gedrag bij welke leeftijd hoort of juist niet.
|
|
|
Peuters (t/m 3 jaar)
De peuterfase is een fase waarin kinderen al stappend de wereld ontdekken. Het kind verkent de wereld vanuit de beweging. Door de grotere beweeglijkheid wordt de wereld van het kind groter en ontstaat geleidelijk een eigen wereldje, zonder dat mama heel dichtbij is. Deze fase noem je de fase van het exploreren van de omgeving. Het is niet eenvoudig je kind te begrenzen op een manier die bij een peuter fase past. Een kind kan nog niet duidelijk verwoorden wat het wil en in woorden de wereld van het kind begrenzen is lastig. Maar een peuter heeft die begrenzing wel echt nodig.
Zonder begrenzing kan een kind dan gedrag laten zien waar je als ouder radeloos van wordt. Het is dan zoeken naar wat juist jouw peuter nodig heeft.
|
|
|
kleuters (4 t/m 6 jaar)
De kleuterfase kun je zien als een fase tussen de peuterfase en de fase van het schoolkind in. Een fase waarin het kind uitgroeit tot schoolkind. In deze periode wordt de sociale leefwereld van het kind verder uitgebreid. De kleuter leert wat sociale regels zijn. De kleuter leert wat conflicten zijn en hoe deze op te lossen. De kleuter leert bij een vriendje te gaan spelen zonder mama of papa. Het is ook een fantasievolle periode. Al spelend ontdekken de kinderen de wereld. Alles kan; de stoel kan bewegen, papa is een reus die alles kan, mama weet alles en de wereld is oneindig. In deze moderne tijd met ongelofelijk veel mogelijkheden, kan dat alles wel eens erg veel zijn voor kinderen van deze leeftijdsfase en soms zelfs teveel. Het kind kan dan letterlijk ronddolen. Natuurlijk kunnen kleuters ook door allerlei andere oorzaken vastlopen. Een kleuter kan nog niet duidelijk aangeven wat het voelt, maar wel in gedrag laten zien dat hij echt om hulp vraagt. Het heeft geen zin meer in spelen, is teruggetrokken of angstig, of juist heel druk, soms met fysieke verschijnselen zoals buikpijn of hoofdpijn.
Dan kan speltherapie helpen. Een kleuter ordent in spel de wereld opnieuw, zijn denken ervaringen en emoties krijgen door het spelen een andere kleur. In spel wordt de wereld weer van het kind zelf, wordt weer veilig. Zo wordt een kind weer sterk. Kleuters hebben een eigen wereld en vragen dus in speltherapie ook om een aanpak die past bij die leeftijdsfase. En natuurlijk is de therapie gericht op de doelstellingen die horen bij het individuele kind.
Daarnaast zoeken we samen naar wat een kind nodig heeft in de thuissituatie. Samen op weg dus.
|
|
|
Schoolkinderen (7 t/m 12 jaar)
Voor kinderen van deze leeftijdsfase geldt dat de wereld veel groter is als die van een 4, 5, of 6 jarige. Er is een voortgaande beweging van aan de ene kant ruimte geven aan een kind en aan de andere kant het kind zelf naar oplossingen te laten zoeken. Het kind gaat op verkenning uit en de wereld van het kind wordt steeds groter. Er ontstaan vriendschappen. Het kind leert nadenken over zichzelf en anderen.
Welke steun heeft een kind daarbij nodig? Kinderen krijgen heel veel informatie binnen in deze tijd. Het tempo ligt hoog, veel hobby’s en activiteiten in een kinderleven. Moet je je kind hierin begrenzen of juist de ruimte geven? Voor ieder kind ligt dit weer anders. Voor elk kind is dit zoeken in zijn of haar ontwikkeling.
Het kind gaat de wereld langzamerhand veel bewuster beleven. Kinderen zien veel, observeren steeds. Maar hoe komt informatie rondom b. v. hongersnood of oorlogen aan bij een kind? Wat begrijpen ze? Wat is het verband met alles wat ze om zich heen zien? Welk verband legt dit kind bij alles wat hij hoort? Ik heb eens meegemaakt dat een kind door alle informatie rondom Syrië, dacht dat het ook bij ons oorlog was en echt heel angstig werd van dat alles.
|
|
|
Al deze leeftijdseigen ontwikkelingsfases in de periode van schoolkind zijn binnen de speltherapie bij mij mede bepalend voor de behandeling. Wat laat dit kind zien in zijn hulpvraag aan problematiek en gerelateerd aan de leeftijdsfase? Heeft het kind zich tot nu toe goed ontwikkeld? Waar is dat aan waar te nemen? Wat heeft het kind nodig? Ook hierbij geldt dat binnen een spel-behandelingsplan gezocht wordt naar wat het kind in de thuissituatie nodig heeft. Samen op weg geldt ook bij deze leeftijdsfase.
|
|
|
|